top of page
Zoeken
  • Maniek Simonian

Welke financiële obstakels kunt u als ondernemer verwachten?




Voor het starten

Wanneer wij beginnen met onze onderneming zijn wij zo enthousiast, dat wij veel obstakels niet onder ogen zien of willen zien. Wij denken vaak we gaan starten en in een korte periode gaat iedereen gebruik maken van onze diensten of producten. Zonder er bij stil te staan dat wij eerst het vertrouwen moeten winnen van het publiek, dat wij willen bedienen, waarna wij pas met hun kunnen samenwerken. Vaak maken wij ook geen kostenbegroting of omzetbegroting, waarin wij kunnen zien wat ons financieel te wachten staat, en als wij ze maken zijn ze niet volledig en zijn niet alle kosten hierin opgenomen. Hierdoor ontstaat er een verkeerde begroting, waardoor de gegevens onjuist zijn.


Na het starten

Na het starten van je onderneming moet je verplicht een financiële administratie bijhouden. Uit de administratie moet in één oogopslag gezien kunnen worden welke kosten zijn gemaakt en welke betalingen er binnenkomen. Er moet genoeg tijd vrij gemaakt worden voor een overzichtelijke financiële administratie. Je moet natuurlijk ook een goed boekhoudprogramma aanschaffen en ervoor zorgen dat alles goed geregeld is. Daarnaast moet je facturen maken en deze versturen, waarbij je erop moet letten dat je debiteuren op tijd betalen, maar er ook voor moet zorgen dat jij jouw crediteuren op tijd betaalt. Wanneer je producten koopt is het handig om deze na te tellen. Dan weet je ook gelijk dat het juiste aantal artikelen binnengekomen is. Zo voorkom je dat je een product niet onnodig vaker dan één keer hoeft te bestellen, waardoor je ook geen onnodige kosten maakt.


Jammer genoeg is dit niet onze enige bron voor onnodige kosten. Wij, als ondernemers, zien de euro’s binnenkomen en worden hier blij van. Vaak zijn die euro’s meer dan ons nettosalaris dat wij op onze bankrekening kregen. Hierdoor staan wij er niet bij stil dat er ook kosten zijn die hoog zijn en waar wij voor moeten sparen. Het zijn eigenlijk nog geen kosten, maar wij moeten hier wel een bedrag voor reserveren, zodat wij er geen last van hebben als er facturen binnenkomen.


Daarnaast moeten wij als ondernemers ook een bedrag reserveren voor ons pensioen. In Nederland is het namelijk als volgt geregeld. Wanneer je voor een bedrijf werkt, zorgt dat bedrijf ervoor dat je later een pensioen krijgt.

Maar wanneer je niet voor een bedrijf werkt, moeten wij als ondernemers zelf ons pensioen regelen en zelf een X-bedrag overmaken voor ons pensioenpremie. Daarnaast moet je omzetbelastingaangifte doen bij de belastingdienst.


Om door al die kosten heen te komen en alsnog winst te kunnen maken, heb je een budgetplan nodig. In het budgetplan moet een berekening worden opgenomen van alle kosten die jouw onderneming te wachten staan. Aan de hand hiervan kan een omzet berekend worden, die jij nodig hebt voor het dekken van jouw kosten.

In mijn volgende blog ga ik jullie vertellen welke obstakels ik uit jullie handen kan nemen.

11 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page