- Maniek Simonian
Waarom is de financiële administratie belangrijk?

Veel ondernemers vragen zich vaak af waarom de financiële administratie belangrijk is en de Nederlandse wet het zelfs verplicht voor eenmanszaken. Vaak hebben eenmanszaken die net zijn opgericht weinig administratie. Daarnaast willen de eigenaren graag tijd vrijmaken voor extra marketing, zodat zij hun bedrijf beter op de economische markt kunnen presenteren. Toch moeten zij die tijd gebruiken voor hun financiële administratie. Dat doen ze vaak met tegenzin, waardoor deze vaak wordt afgeraffeld en terug te vinden is in schoenendozen, of nog veel erger in vuilniszakken ergens in de kamer waar alle bonnetjes en facturen door de jaren heen worden ingedaan. Wanneer het tijd is voor de aangifte van de omzetbelasting, waardoor je alle btw die jij als ondernemer hebt betaald voor de doelstellingen van jouw onderneming terug kunt vorderen, begint de chaos. Dat komt doordat jouw administratie niet op orde is en jij als ondernemer niet in één oogopslag kunt zien hoeveel btw je hebt betaald en hoeveel je terug kunt verdienen.
Daarnaast is het ook belangrijk om te weten wat er bij jou in de zaak binnenkomt en wat er uitgaat. Het is hetzelfde als wanneer je een bedrag ontvangt op je bankrekening en daarvan uitgaven doet zonder dat je weet hoeveel geld er overblijft op je bankrekening. Je hebt dan geen overzicht, waardoor je makkelijk meer kosten kunt hebben dan dat er aan geld binnenkomt.
Wist je dat Nederland een regeling heeft voor kleine ondernemingen? Dat is de zogeheten regeling van KOR (kleineondernemersregeling). Dankzij deze regeling hoeven kleine ondernemingen weinig tot geen omzetbelasting te betalen. Dit is een belastingvoordeel waar jij als eenmanszaak gebruik van kunt maken. Zo kun je ook het geld waarvan jij de belasting zou moeten betalen gebruiken voor extra marketing om jouw bedrijf beter op de economische markt te presenteren. De regeling van Kor bestaat uit de volgende onderdelen.
Minder dan € 1.345 aan btw-bedragen per kalenderjaar
Wanneer jij als ondernemer in een kalenderjaar minder dan € 1.345 aan btw moet betalen, Dan hoef je helemaal geen btw te betalen. Verwacht u komend jaar dezelfde resultaten? Dan kun je als ondernemer ook ontheffing voor de administratieverplichtingen aanvragen. Dankzij deze regeling hoef je als ondernemer dan geen btw-aangiftes meer te doen en mag je derhalve ook geen btw meer factureren aan jouw klanten. Mocht je deze regeling overtreden, dan vervalt de ontheffing van de administratieverplichting. Je mag wel facturen uitreiken, maar dan zonder vermeldingen van btw. Je bent wel verplicht om je inkoopfacturen voor de duur van 7 jaar te bewaren.
Tussen € 1.345 en € 1.883 btw- bedrag per kalenderjaar
Betaal je als ondernemer in een kalenderjaar meer dan € 1.345 en minder dan € 1.883, dan kun je als ondernemer in aanmerking komen voor belastingvermindering of voor belastingontheffing.
LET OP: De hierboven genoemde twee regelingen gelden tot 1 januari 2020. Vanaf 1 januari 2020 geldt de volgende regeling.
Is jouw omzet per kalenderjaar lager dan € 20.000? Dan kun je vanaf 1 januari 2020 als personenvennootschap gebruik maken van de nieuwe kleineondernemersregeling. Dankzij deze regeling kun je vrijstelling krijgen van jouw btw-verplichting.
In mijn volgende blog ga ik jullie het volgende toelichten: “Uit welke onderdelen bestaat een gezonde financiële administratie?”