Zoeken
  • Maniek Simonian

Administratie bijhouden

Bijgewerkt: 10 sep 2019


Stel je eens voor…

Hoe zou het zijn als bankpassen niet bestonden en wij voor elke uitgave een cheque uit moesten schrijven? Vervolgens moesten wij die cheque declareren bij onze boekhoudster en zouden wij pas aan het eind van de afgesproken periode weten hoeveel wij hebben uitgegeven en hoeveel geld er binnen is gekomen. Helaas zou je dan elke keer van jouw boekhoudster te horen krijgen dat je teveel hebt uitgegeven, waardoor jouw bedrijf verlies lijdt. In vroegere tijden was dit heel normaal.


Het gevolg van dit probleem is het volgende: Geen overzicht in de financiële administratie. Hoewel wij nu de mogelijkheid hebben om een gezonde financiële administratie bij te houden, maken wij als ondernemers hier echter geen gebruik van. Dit heeft te maken met tijdgebrek.


Wij als ondernemers zijn druk bezig met verschillende soorten werkzaamheden zonder erbij stil te staan of dit voor nu echt nodig is. Wij vragen ons vaak niet af of dit belangrijk is voor nu. Of heb ik het echt nodig? In plaats daarvan gaan we mee met de stress of dingen die tussendoor komen. Terwijl we door een juiste verdeling van de tijd onze To-do list makkelijk kunnen afvinken en verder kunnen gaan met onze volgende doelen. Hoe wij dat kunnen doen is heel simpel.


Hiervoor maken wij gebruik van het timemanagement van Covey. Deze methode kun je op verschillende manieren toepassen. Ik zal hieronder laten zien hoe ik dit toepas. In mijn agenda maak ik voor elke dag een planning van de werkzaamheden die ik die dag moet uitvoeren. Daar zet ik de termen Q1, Q2, Q3 of Q4 voor.

Q1= Belangrijk en urgent

Q2= Belangrijk en niet urgent

Q3= Niet belangrijk en urgent

Q4= Niet belangrijk en niet urgent

Door het uitvoeren van Q2 taken vermijdt je een crisis.


Door het tijdig uitvoeren van de taken met betrekking tot de financiële administratie, vermijdt u als ondernemer een financiële crisis. Het bijhouden van een financiële administratie is eigenlijk heel eenvoudig. Je kunt dit uitbesteden aan een derde, waardoor jij als ondernemer tijd vrij kunt maken voor andere werkzaamheden of je kunt er als ondernemer voor kiezen om zelf jouw financiële administratie te doen. Je hebt hierbij wel een brede kennis van een financiële administratie nodig en natuurlijk een goed werkend boekhoudingspakket.

Hiermee kun je eenvoudig jouw administratie verwerken en rapportages uitdraaien, zodat je de voortgang van jouw administratie in de gaten kan houden en kan ingrijpen wanneer dit nodig is.


Daarnaast is het ook belangrijk om een budgetplan te hebben. Hierin werk je duidelijk uit hoeveel omzet jij als bedrijf kan draaien en welke kosten daaraan verbonden zijn. Je kunt daarvoor een budgetplan opstellen. Door middel van dit budgetplan geef je aan welk budget jij als ondernemer vrij hebt gemaakt voor alle kostenposten en hoe jij dit budget wil gaan besteden om de doelstellingen van jouw onderneming te behalen.


In mijn volgende blog geef ik instructies voor het maken van een budgetplan. Maar uiteindelijk heb je wel veel discipline nodig om je aan dit budgetplan te houden.

4 keer bekeken
CONTACT
BEZOEKADRES
OPENINGSTIJDEN

Boekhoudingregelen.nl

Nolenslaan 7

3515VA Utrecht

Ma - Fr: 9:00 - 17:00

​​Zaterdag: 9:00 - 15:00

​Zondag: Gesloten

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram

© 2020 All rights reserved Boekhoudingregelen.nl