Zoeken
  • Maniek Simonian

Jaarafsluiting



Wij als ondernemers streven naar een succesvol jaar. Elk jaar hopen wij meer te bereiken dan de voorgaande jaren en streven wij naar een succesvolle onderneming met tevreden klanten. Natuurlijk willen wij graag weten in hoeverre onze onderneming is gegroeid ten aanzien van het afgelopen jaar. Dit doen we door middel van een jaarafsluiting. Dankzij een jaarafsluiting krijg jij als ondernemer inzicht in de financiële staat van jouw bedrijf. Verder kun je zien of jouw onderneming de doelen, die aan het begin van het jaar gesteld zijn, behaald heeft. En tot slot kun je stilstaan bij het feit dat het zo goed is gegaan, en dat het volgend jaar nog veel beter zal gaan met jouw onderneming.


Hoe sluit je het jaar af?

Het afsluiten van het jaar is niet zo makkelijk als wij denken. Je moet oog hebben voor detail, discipline hebben en het vermogen hebben om accuraat aan het werk te gaan. Je mag hierbij absoluut geen fouten maken, want wanneer het jaar is afgesloten, kun je niets meer terugdraaien. Ook moeten een aantal details en posten vaker gecontroleerd worden en dan het liefst door twee verschillende mensen. Want, zoals wij weten, zien vier ogen meer dan twee.


Missende facturen of bonnetjes

Het is van belang dat aan elke transactie, die geboekt is in jouw financiële administratie, een bonnetje of factuur gekoppeld is. Zo kun je aantonen dat het echt betrekking had op jouw onderneming als er een keer een controle komt. Vervolgens moet je ook controleren of de facturen en bonnetjes, die in jouw financiële administratie zijn opgenomen, het juiste jaartal hebben. Mocht dat niet het geval zijn, dan moet deze wel in het juiste jaar geboekt worden. Een factuur met bijvoorbeeld als datum 09-10-2018 mag niet in de financiële administratie van 2019 geboekt worden, Dit geldt ook voor de bonnetjes.


Debiteuren en crediteuren

Het is belangrijk dat je checkt of alle openstaande posten nog kloppen, wellicht zijn er al een aantal betaald, maar heb je dit over het hoofd gezien. Zo voorkom je dat je facturen verwerkt in een afgesloten boekjaar.

Mocht je toch een factuur hebben uit een afgesloten boekjaar, dan kan het zo zijn dat je suppletieaangifte moet doen voor de omzetbelasting.


Banksaldo

Een kloppend banksaldo is heel belangrijk. Het eindsaldo van jouw bank op de beginbalans van 1 januari moet samengaan met het banksaldo dat automatisch door de belastingdienst wordt aangegeven in jouw inkomstenbelastingaangifte. Wanneer deze twee saldi niet overeenkomen, betekent dit dat er transacties zijn die jij wellicht vergeten bent om in te boeken. Om dit soort problemen te voorkomen, is het van belang om eind van het jaar te kijken of alle transacties geboekt zijn en of alle kosten en vaste lasten van de onderneming betaald zijn. Zo hoef je niet last minute nog uit te zoeken waarom de twee saldi niet met elkaar overeenkomen. Je kunt toekomstige problemen voorkomen, door alvast een oplossing te bedenken.


Afschrijvingskosten

Heeft u een bedrijfsmiddel in bezit die een waarde heeft van boven de € 450,-? Dan moet u rekening houden met afschrijvingen. Afschrijven houdt in dat de kosten van een bedrijfsmiddel verdeeld worden over het aantal jaren dat de onderneming dit bedrijfsmiddel gebruikt. Bij producten onder de € 450,- trek je de kosten gelijk in één jaar af. Nu denk je vast: “Afschrijven, hoe doe je dat eigenlijk?” Het antwoord is eigenlijk heel simpel. Het is een formule die je gebruikt. Wanneer je de formule goed hebt gebruikt en bij het juiste bedrijfsmiddel hebt toegepast, dan kan het niet misgaan. De formule luidt als volgt: (aanschafwaarde – restwaarde)/economische levensduur. We gaan nu samen deze formule ont De aanschafwaarde is de prijs van het product samen met de aankoopkosten, zoals bijvoorbeeld notariskosten bij onroerend goed, samen met installatiekosten en kortingen die je kunt krijgen door middel van subsidies. Daarna ga je kijken naar de economische levensduur van jouw bedrijfsmiddel. Nu vraag je je zeker af waarom er niet naar de technische levensduur gekeken wordt, want die is veel langer dan de economische levensduur. Dit komt doordat een bedrijfsmiddel voordelig in gebruik moet zijn voor jouw onderneming. Wanneer je een bedrijfsmiddel gebruikt dat hoge kosten met zich mee brengt, is het niet aantrekkelijk om deze te gebruiken. Je kunt dan beter die machine verkopen en een nieuwe aanschaffen. Het bedrag waarvoor jij het bedrijfsmiddel verkoopt, kan vooraf ingeschat worden. Dat is dan de restwaarde.


Voorbeeld

Stel, je koopt een machine van € 5.000,- voor jouw onderneming. Deze machine heeft een technische levensduur van 8 jaar en een economische levensduur van 5 jaar. De restwaarde wordt geschat op

€ 1.000,-.

(aanschafwaarde € 5000,- – restwaarde €1000,-)/economische levensduur 5 = 800,- per jaar aan afschrijving.

Tijdens het afschrijven moet je je naast deze regeling aan nog 2 andere soorten regelingen houden. Je mag bijvoorbeeld niet zomaar gaan afschrijven. De belastingdienst heeft hierover het volgende aangegeven: Afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%. Let op: deze regeling geldt niet voor bedrijfspanden. Voor bedrijfspanden geldt een andere regeling.

Je moet wel goed opletten dat alle afschrijvingen meegenomen zijn in de financiële administratie. Mocht dit niet het geval zijn, dan moet dit aangepast worden.

6 keer bekeken
CONTACT
BEZOEKADRES
OPENINGSTIJDEN

Boekhoudingregelen.nl

Nolenslaan 7

3515VA Utrecht

Ma - Fr: 9:00 - 17:00

​​Zaterdag: 9:00 - 15:00

​Zondag: Gesloten

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn Social Icon
  • Instagram

© 2020 All rights reserved Boekhoudingregelen.nl